قدیمی ترین لاتاری جهان از 200 سال پیش تاکنون پابرجا است

اولین لاتاری در سال 1812 و در دورانی بسیار سخت زمانی که اسپانیا در جنگ با ناپلئون بود بیش از 200 سال پیش در شهر کادیز تنها شهری که در آن دوران درمقابل حمله ناپلئون مقاومت کرده بود انجام شد.
در سال 1892 بنام لاتاری نویداد (Sorteo de Navidad) شناخته شد ، در طول این سالها حتی در بحرانها و جنگهای داخلی نیز برگزار میشود.
توپهای اعداد از چوب ساخته می شوند که باعث سبک و محکم بودن آنها می شود و وزن هر یک از آنها دقیقاً یکسان است. اعداد به صورت لیزری بر روی هر یک از توپ ها حک شده اند.
این قرعه کشی بزرگ که همه ساله در تاریخ 22 دسامبر انجام میشود بعنوان یکی از رسوم قبل سال نو میلادی در اسپانیا شناخته میشود .
دو گوی بزرگ که در یکی از آنها 100000 توپ (اعداد بین 00000 تا 99999) ، که روی هرکدام از توپها ترکیبی از 5 عدد و در گوی جایزه 1807 توپ وجود دارد که برابر با تعداد جوایز در هر قرعه کشی است. هر زمان که گوی شماره با گوی جایزه همزمان از گردونه بیرون بیاید آن شماره برنده اعلام میشود. این روند به تعداد گویهای جایزه تکرار میشود تا تمام جوایز مشخص شود ، و به این دلیل است که روند این مسابقه بیش از 4 ساعت بطول می انجامد.
هر برگ شماره که به آن Décimo (یک دهم) ، به مبلغ 20یورو فروخته میشود . هر شماره این لاتاری ۱۷۰ بار به فروش میرسد.
بنابراین هر شماره‌ای که برنده اعلام می‌شود در واقع ۱۷۰ نفر برنده دارد.
نحوه خواندن شماره ها که توسط دسته ای از کودکان مدرسه Colegio de San Ildefonso خوانده میشود نیز از نکات جالب این لاتاری بزرگ است .