دولت اسپانیا ، بسته حمایتی 11 میلیارد یوروئی برای ترمیم بخش های هتلداری و گردشگری ارائه داد

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا طرحی ۱۱ میلیارد یوروئی را در ۲۴ فوریه به مجلس ارائه داد که هدف از این بسته حمایتی کمک به شرکت ها، بنگاه های کوچک و متوسط و افراد خویش فرما بخش هتلداری و گردشگری ، برای کمک به خروج از بحران ویروس كرونا است.
سانچز روز چهارشنبه به مجلس عوام پارلمان اسپانیا ، کنگره نمایندگان گفت: “ما فقط نمی خواهیم مشاغل را نجات دهیم ، بلکه آنها را نیز تقویت می کنیم.” نخست وزیر گفت که هدف این بسته بهبود توانایی پرداخت بدهی شرکت های در حال مبارزه است “تا بتوانند فعالیت خود را از سر بگیرند ، سرمایه گذاری های لازم را انجام دهند و کارکنان مورد نیاز را استخدام کنند تا روند بهبود اقتصادی را شروع کنند.
بخش های جهانگردی و هتلداری اسپانیا بیشترین آسیب را ازهمه گیر ویروس کرونا دیده اند و محدودیت در سفر و اجتماعات منجر به از دست دادن درآمد تاریخی برای این صنعت شده است. همچنین وی گفت می خواهیم به این بخش ها کمک کنیم تا همانند دوران قبل از همگیری بتوانند رقابتی عمل کنند، این را هم باید بدانیم که هم اکنون شرایط بسیار سختی دارند.
این طرح بسته حمایتی تنها چند هفته پس از گزارش داخلی وزارت اقتصاد مبنی بر نیاز به کمک مستقیم برای نجات شرکت ها ، به ویژه مشاغل کوچک صورت گرفت که به دلیل محدودیت هایی که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا وجود دارد ، برای زنده ماندن تلاش می کنند. این خواسته اصلی رهبران مشاغل ، اتحادیه ها و سایر افرادی بوده است که از بسته حمایتی اخیر که بر تخفیف مالیات ، وام های تضمینی دولت و سایر اشکال حمایت غیرمستقیم تمرکز داشت ، ناراضی بودند. در واقع ، هفته گذشته ، گروهی از انجمن های صنعتی از بخش های هتلداری ، از جمله کنفدراسیون تجاری اسپانیا (CEC) ، از مقامات اسپانیا خواستار کمک ۵/۱۲ میلیارد یورویی مستقیم شدند. پابلو کاسادو ، رهبر حزب محافظه کار مردمی (PP) ، فراتر رفت و خواستار کمک ۵۰ میلیارد یورویی مستقیم از دولت در جلسه چهارشنبه کنگره شد.
دولت در نظر دارد بخشی از( ۷۰ یا ۸۰ درصد) وام های تضمین شده توسط ICO را ببخشد. وزارت اقتصاد همچنین در حال نهایی کردن طرحی برای کمک به شرکت هایی است که به آنها وام ICO اعطا شده است. این کمک منحصراً به مشاغل نیازمند ، که در نتیجه محدودیت های ویروس کرونا آسیب دیده اند و از نظر تجاری مقرون به صرفه هستند ، کمک می کند. در اصل ، این امر باعث می شود شرکت هایی که از نظر اقتصادی در دوران همگیری بدون آسیب بوده اند را کنار بگذارند.
اما بخش بانکی و بسیاری از کارشناسان نسبت به این رویکرد انتقاد دارند و معتقدند که باید از مشاغلی که تقاضای وام نکرده اند و در عوض با استفاده از پس اندازهای خود پا برجا ماندند ، حمایت کرد. این منتقدان ادعا می کنند که مشکل اصلی در حال حاضر شرکت ها کمبود درآمد است ، نه کمبود نقدینگی یا بدهی بیش از حد. استدلال آنها این است که در صورت عدم درآمد ، تسویه بدهی به مشاغل کمک نخواهد کرد.
در حالی که منابع دولتی توضیح بیشتری در مورد این طرح ندادند ، منابع دیگر گفتند که وزارت اقتصاد همچنین در حال کار بر روی نوعی صندوق سرمایه گذاری برای مشاغل کوچک در اسپانیا است ، با توجه به اینکه برخی از شرکت های بزرگ از قبل به صندوق ۱۰میلیارد یورویی ایجاد شده توسط شرکت هلدینگ دولتی SEPI پیوسته اند و شرکت هواپیمایی اسپانیا، Air Europa، و شرکت مهندسی Duro Felguera قبلاً از این صندوق درخواست وام کرده اند.